پیشنهادهایی برای روز شهید

مظلومیت شهدای انقلاب و مدافعان حرم

کد خبر : 4086
شنبه 22 اسفند 1394 - 10:41

یازده سال قبل و با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سالروز تاسیس بنیاد شهید به عنوان بزرگداشت روز شهید نامگذاری شد تا در روزهای پایانی اسفند ماه یاد شهدا بیش از سایر ایام زنده باشد.

به گزارش پایگاه خبری بسیج کارگری کشور،حسن شیخ‌ حائری: هنوز جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران آغاز نشده بود که امام در ۲۲ اسفند ۱۳۵۸ فرمان تاسیس بنیاد شهید را صادر فرمود تا امور مربوط به خانواده های شهدا ، سر و سامان یابد؛ بنیادی که پس از آغاز دفاع مقدس و تا امروز تلاش داشته است تا به مسائل مربوط به خانواده های شهدا و ایثارگران و تسهیل زندگی آنان، نگاهی ویژه داشته باشد و البته گسترش فرهنگ ایثار و شهادت را نیز وظیفه خود بداند.

همچنین یازده سال قبل یعنی در سال ۱۳۸۳ و با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سالروز تاسیس این بنیاد به عنوان بزرگداشت روز شهید نامگذاری شد تا در روزهای پایانی اسفند ماه به عنوان پُرشهیدترین ماه سال (طبق آمار، ۱۳ درصد شهدای انقلاب و دفاع مقدس، در اسفند ماه به شهادت رسیده اند)، نام و یاد شهدا بیش از سایر ایام زنده باشد.

آمار اما نشان دهنده آن است که شناخت مردم از این روز، زیاد نیست و اگرچه از یک درصد در سال ۱۳۹۱ به ۳۵ درصد در سال ۱۳۹۳ رسیده است، اما همچنان تلاش مضاعفی لازم است تا فرهنگ ایثار و شهادت در بطن زندگی مردم و البته در طول سال و نه تنها در یک روز سال، جاری و ساری باشد.

هر سال بنیاد شهید و امور ایثارگران، تمام تلاش خود را دارد تا با برگزاری برنامه های مختلف و البته نسبتا متنوع، شور و نشاط خاصی به این ایام ببخشد که می توان جداگانه درباره موفقیت یا عدم موفقیت آن ها بحث کرد؛ اما آن چه مهم تر می نماید، این نکته است که همه برنامه های خرد و کلان باید در راستای هدف کلی و اساسی یعنی گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در سطح عموم مردم و به ویژه، جوانان، نوجوانان و کودکانی باشد که دفاع مقدس را از نزدیک لمس نکرده اند. البته بدیهی است که در این راستا لازم است تا از حداکثر نوآوری و خلاقیت در برنامه ریزی ها استفاده شود.

اکنون برآنیم تا ضمن بررسی برخی برنامه ها در سال های اخیر، پیشنهادهایی را در زمینه تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ارائه دهیم:

یک . یکی از برنامه های بنیاد شهید با عنوان "طرح سپاس" می کوشد تا حدود ۴۰۰ هزار دیدار با خانواده شهدا را در طول سال سامان دهد که به نظر می رسد ضمن تداوم طرح، کیفی سازی هدفمند آن در کنار تلاش برای حضور افراد جدید در این دیدارها ضروری است.

دو . روزهای پایانی اسفند هر سال شاهد برگزاری برنامه "میهمانی لاله ها" در گلزارهای شهدای سراسر کشور  و تعویض پرچم قبور مطهر شهدا هستیم. در این زمینه هم لازم است تا ضمن تنوع در اجرای این ، زمینه برای تجهیز گلزارهای شهدای سراسر کشور مهیا شود.

سه . همایش "پیام آوران ایثار" و تربیت حدود دو هزار نیروی راوی باید تقویت شود تا ضمن افزایش کمّی راویان، افزایش کیفی کار هم لحاظ شود. همچنین می توان برنامه هایی از قبیل همایش توجیهی و آموزشی مشاوران استانداران سراسر کشور در امور ایثارگران را به شکل مجازی تعریف کرد تا صرفه جویی بودجه ای هم داشته باشیم.

چهار . تهیه کتب فرهنگ اعلام شهدای هر استان، اقدام ارزنده ای است که باید تا حصول نتیجه، پیگیری  و مرتبا به روز رسانی شود. همچنین تهیه ۵۰۰ جلد کتاب مجموعه وصیت نامه های شهدا هم در دست انجام است که لازم است تا لوح فشرده مربوط به آن هم تهیه شود و زمینه برای انواع استفاده نویسندگان، اهالی ادبیات و هنرمندان از این گنجینه عظیم، تسهیل شود.

پنج . بسیاری از برنامه های مربوط به شهدا و بزرگداشت روز شهید، تبلیغی است که به نظر می رسد باید از کمّیت برنامه های تبلیغی به سمت کیفی سازی این برنامه ها حرکت کرد و البته کمّیت برنامه های تبیینی را افزایش داد.

شش . شاید یکی از مهم ترین واجبات، هماهنگی دقیق دستگاه ها و نهادهایی است که در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت فعال هستند. در این زمینه لازم است تا یک مرکز فرماندهی یا قرارگاه فکری با حضور نمایندگان نهادها و سازمان ها، فعال باشد و هر نهاد دیگری برای فعالیت در این زمینه، تابع آن مرکز باشد.

هفت . ضروری است تا آن قرارگاه فکری، تمام تلاش خود را برای تهیه محتوای برگزیده ایثار و شهادت، با قلمی زیبا و روان و آسان فهم به کار گیرد تا ذهن عموم مخاطبان و به ویژه اقشار مهم و تاثیرپذیر و تاثیرگذاری مانند دانش آموزان و دانشجویان را در همه ایام و به ویژه مناسبت های خاص، سیراب نماید.

هشت . بدیهی است بنیاد شهید و امور ایثارگران در کنار توجه جدی به گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، نباید از مسائل رفاهی خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و به ویژه اشتغال همسران و فرزندان شهدا غافل باشد؛ چراکه این امر نیز خود گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است.

نُه . نباید فراموش کنیم که همه ما مدیون خون شهدا و ایثارگری ایثارگران هستیم. بنابراین تک تک ما حداقل می توانیم با خواندن هر روزه یک فاتحه به یاد شهیدی که کوچه یا خیابان محل سکونتمان به نام او مزیّن است، یادکرد آنان را به فرهنگی عمومی تبدیل کنیم و البته در این زمینه، یادکرد شهدای گمنام و دعا برای سلامتی جانبازان و ایثارگران نیز نباید فراموش شود.

ده . شهدای دوران انقلاب و شهدای مدافع حرم، از مظلوم ترین شهدای ما هستند که لازم است برنامه ریزی ویژه ای درباره آنان انجام شود. این گونه است که شعار "کُلُّنا عباسک یا زینب"، بیش از پیش در سطح جامعه و پس از آن در سطح جهان اسلام طنین افکن خواهد شد، ان شاء الله.

منبع:مهر

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه