با برگزاری شیفت ایثار صورت گرفت:

بازسازی ماشین سرباره کش در مجتمع مس سرچشمه

کد خبر : 15157
یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 - 13:41

حمید اکبری: کارگران بسیجی مجتمع مس سرچشمه با همتی مضاعف به دنبال برگزاری شیفت ایثار توانستند یکی از این ماشین آلات (سرباره کش) را که دو بار در آتش سوزی سوخته بود و به عنوان مازاد و اسقاط محسوب می شد را به چرخه تولید بازگردانند.

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور، حمید اکبری فرمانده بسیج کارگران و کارخانجات مجتمع مس سرچشمه در خصوص نوع فعالیت و ظرفیت کارخانه مس سرچشمه گفت: امروزه آهن در کارخانه‌های صنایع فولاد با روش اکسیژن اولیه (لینز دوناویتز) یا در کارخانهٔ کوچک‌تر از طریق قوس الکتریکی تولید می‌شوند.

وی افزود: در روش لینز دوناویتز، سنگ آهن مذاب یا آهن بازیافتی مذاب با مادهٔ جانبی اکسید کلسیم (CaO) یا دولومیت (CaMgCO) در داخل کوره قرار می‌گیرند و  از طریق یک سوزن اکسیژن با فشار زیاد به پاتیل کوره تزریق می‌شود.

حمید اکبری ادامه داد: اکسیژن با ناخالصی‌ها ترکیب شده و آن‌ها را از آهن جدا می‌کند، بر روی آهن موجود گازهای کربن دی‌اکسید و کربن مونواکسید ایجاد می‌شوند، در عین‌های اکسیدهای کلسیم، منگنز و خود آهن هم تشکیل می‌شوند.

وی اذعان کرد: پس از سرازیر کردن کوره به یک سمت آهن تقریباً خالص از کوره خارج می‌شود. مواد باقی‌مانده در پاتیل کوره سپس از آن خارج می‌شوند. این مواد پس از سرد شدن، سرباره را تشکیل می‌شوند.با توجه به اینکه آهن تولید شده در کوره‌های ذوب آهن، دارای میزان کربن متفاوت است و کربن موجود در آن سختی آهن را مشخص می کند، این درجه‌بندی رابطه مستقیم با میزان مواد اضافی است که در کوره قرار می‌گیرند، از این رو میزان سرباره و ترکیب آن با درجهٔ فولاد تولید شده در رابطه است.

فرمانده بسیج کارگران و کارخانجات مجتمع مس تاکید کرد: چندین نوع سرباره در مراحل مختلف تولید آهن ایجاد می‌شوند که از آن‌ها می‌توان به سربارهٔ کوره (سربارهٔ شیر)، سرباره شن‌کش، سربارهٔ مصنوعی یا پاتیل، سربارهٔ بازمانده نام برد.

حمید اکبری افزود: مجتمع مس سرچشمه نیز برای حمل سرباره های معادن خود از ماشین سرباره کش kress  مدل 621b استفاده می کند که هزینه خرید این نوع از ماشین آلات معدنی بسیار سنگین است، از این رو کارگران بسیجی مجتمع مس سرچشمه با همتی مضاعف به دنبال برگزاری شیفت ایثار توانستند یکی از این ماشین آلات را که دو بار در آتش سوزی سوخته بود و به عنوان مازاد و اسقاط محسوب می شد را به چرخه تولید بازگردانند.

وی در ادامه تاکید کرد: در جهت صرفه جویی هزینه های تولید بر آن شدیم تا باتشکیل یک تیم 28 نفره از مهندسان و کارگران بسیجی در امور مهندسی این سرباره کش بازسازی و تعمیر شد که تمامی قطعات مورد استفاده نیز از داخل تامین شد .

فرمانده پایگاه بسیج مجتمع مس سرچشمه در پایان خاطر نشان کرد : طرح بازسازی سرباره کش مس به مدت سه ماه طول کشید اما با تلاش جهادی کارگران بسیجی در شیفت ایثار توان متخصصان داخلی بار دیگر محک خورد .

انتهای پیام/

ارسال توسط : روابط عمومی سا…
بازدید
دیدگاه