داروسازی لرستان از طوفان های هولناک اقتصادی جان سالم به در برد / تامین 20 درصدی صادرات دارویی

کد خبر : 6058
یکشنبه 16 آبان 1395 - 09:29

با وجود شرایط تلخ فعلی در اقتصاد و صنعت دو کارخانه دارو سازی اکسیر و زاگرس فارمد پارس ( دام لران) به تولید موفق مشغولند که در این میان دارو سازی اکسیر 20 درصد از کل صادرات دارویی کشور را تامین می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور، استان لرستان به دلیل دارا بودن ظرفیت های تولید داروهای انسانی، دامی و گیاهی  یکی از قطب های مهم و تولید کننده برتر این صنعت به حساب می آید.

 

به گزارش یک منبع آگاه ، با وجود شرایط تلخ فعلی در اقتصاد و صنعت دو کارخانه دارو سازی اکسیر و زاگرس فارمد پارس ( دام لران) به تولید موفق مشغولند که در این میان دارو سازی اکسیر 20 درصد از کل صادرات دارویی کشور را تامین می کند.

 

داروسازی اکسیر که فعال ترین کارخانه دارو سازی در حوزه تامین نیاز داخلی و صادرات است با 424 کارگر به تولید داروهای انسانی و زاگرس فارمد پارس با 181 نیروی شاغل به تامین نیازهای دارویی دام در سطح کشور می پردازد.

 

اکسیر با تکنولوژی پیشرفته خطوط تولید و ماشین آلات و تجهیزات مدرن آزمایشگاهی هم اکنون بیش از 160 نوع فرآورده دارویی در دوزها و اشکال گوناگون را تهیه و به بازار عرضه می نماید که محصولات این شرکت شامل فرآورده های دارویی به شکل قرص، کپسول، آمپول، کاتریج، شربت ویال تزریقی و شربت و پودر برای سوسپانسیون خوراکی بوده و در کنار این حجم از تولیدات تخصصی، واردات و تولید داروهای انحصاری، تحت لیسانس و فرآورده های بیوتکنولوژی را به خود اختصاص داده است.

 

این شرکت با صادرات محصولات به کشورهای مختلف جهان از جمله افغانستان، اوکراین، یمن، فیلیپین، آذربایجان، تاجیکستان، عراق، سوریه، سومالی، سریلانکا، اوگاندا، ارمنستان و لبنان سبب شده است تا با کسب عنوان صادر کننده نمونه برای شش سال متوالی به عنوان شرکت ممتاز صادراتی کشور انتخاب گردد.

 

همچنین زاگرس فارمد پارس با بیش از 20 سال سابقه در تولید داروهای دامی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده داروهای دامپزشکی در سطح کشور محسوب می شود که این مجموعه با بهره گیری از برترین تکنولوژی و همکاری علمی و فنی با شرکت های داروسازی معتبر دنیا و مطابق با نیازمندی های تولید بهینه (cGMP ) اقدام به تولید بیش از 100 قلم دارو در گروه های درمانی آنتی بیوتیک در 2 بخش انسانی و دامپزشکی، ضد انگل، ویتامین و مواد معدنی، ضد عفونی کننده و ضد کوکسیدیوز نموده است.

 

ایران پس از چین دومین کشور پر مصرف دارو

 

دانش داروسازی از 110 سال قبل و صنعت نوین داروسازی از 7 دهه قبل به ایران راه یافته و در حال حاضر 100 کارخانه تولیدکننده داروهای انسانی در ایران وجود دارد و به همین تعداد هم واحدهای تولید مواد اولیه، موثره و ملزومات تولید دارو درکشور فعال هستند.

 

 به لحاظ تعداد دارو، سالانه حدود 30 تا 36 میلیارد عدد انواع دارو به اشکال مختلف در کشور مصرف می شود که نزدیک به 97 درصد آن ساخت داخل بوده است.

 

به بیان دیگر فروش داروهای وارداتی از نظر عددی 3 درصد و از نظر ارزش ریالی 32 درصد فروش داروها را تشکیل می دهد.

 

سالانه هر ایرانی حدود ۳۴۰عدد قرص مصرف می‌کند که در واقع از نظر مصرف سرانه دارو، ایران پس از چین دومین کشور پرمصرف دارو در جهان محسوب می‌شود پس با توجه به مصرف بالا و در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید در این زمینه یک اصل محسوب می شود.

[[{"fid":"14354","view_mode":"default","type":"media","attributes":{"style":"width: 450px; height: 204px;","class":"media-element file-default"},"link_text":null}]]

[[{"fid":"14355","view_mode":"default","type":"media","attributes":{"style":"width: 450px; height: 321px;","class":"media-element file-default"},"link_text":null}]]

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه