طبرستان و تولید ملی:

تولید ملی در سرزمین قله دماوند

کد خبر : 619
سه شنبه 12 دی 1391 - 13:34

استان مازندران باکسب رتبه اول کشور در کاشت برنج نقش موثری درپیشرفت وتوسعه ایران اسلامی دارد.

 

طبرستان نماد قله دماوند، ببر مازندران، اسب خزر، دریا و جنگل است وبا مساحتی  بیش از24 هزارکیلومتر مربع  وبرخوردار بودن از جمعیتی معادل سه میلیون نفر حدود ۱/۴۶و ۴/۳درصد از وسعت وجمعیت کشور را در برمی گیرد.

۱۷شهرستان و۳۶شهر و۳۸بخش و۱۰۴دهستان در استان مازنداران واقع شده اند ومرکز این استان شمالی کشور ساری است

كشاورزي:

مازندران در توليد محصولات زراعي و باغي  مقام دوم را در کشور دارد. سطح زير كشت زراعي استان بالغ بر 470 هزار هكتار مي باشد كه حدود 210 هزار هكتار به كشت برنج اختصاص دارد وسبزیجات برگی وغده ای وعلوفه  با اختصاص ۵۰هزار هکتار از اراضی این استان به خود پس از برنج به عنوان کشت دوم شالیکاران مازنی محسوب می شود.

 ازعمده ترین محصول های زراعی مازندران می توان به يونجه، گندم، جو، شلتوك،نخود، لوبيا، عدس، توتون و تنباكو، دانه هاي نيشكرو روغن، سيب زميني، پياز، گوجه ، هندوانه، خيار و ساير محصولات جاليزي و نبابات علوفه اي اشاره کرد.

سيب، انگور، گلابي، گيلاس، زردآلو، خرمالو، گردو ، شبرنگ، انار، خرماي دامي را باید از مهمترین محصول های باغی سرزمین طبرستان نام برد.

استان مازندران در تولید برنج  وگوشت سفید مرغ وشیر خام به ترتیب رتبه های اول  ودوم وچهارم کشور را دارا می باشد.

صنعت:

شركت شهركهاي صنعتي مازندران در سال 1364 تاسيس گرديد و در حال حاضر داراي 20 شهرك صنعتي است که به تولید فرآورده هاي غذايي ، نساجي، چوب ، كاغذ ، ساخت قطعات و ماشين آلات صنعتي و كشاورزي ، توليد برق ، سيمان ، آبهاي معدني می پردازند.

صنايع دستي:

از صنايع دستي موجود در استان مازندران مي توان به قالي بافي، گليم بافي، جاجيمچه بافي و بافت گليچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزي، رنگرزي و چاپ سنتي سفالگري و سراميك سازي، فرآورده هاي پوست و چرم، هنرهاي مرتبط با فلز، هنرهاي مرتبط با چوب، حصير بافي، طراحي سنتي و نگارگري، صحافي و جلد سازي سنتي،صنايع دستي دريايي عروسك سازي اشاره كرد.

منابع زیر زمینی:

 ذغال سنگ كك و حرارتي ، سرب و روي ، پوكه معدني ، واريزه كوهي، سنگ گچ و آهك لاشه ، سنگ مرمريت ، فلورين ، باريت و سنگ گرانيت ، چيني ، سيليس و خاك پيت را باید از مهمترین منابع زیر زمینی مازندران نام برد و هم اكنون نزديك به يكصد معدن در استان مازندران در حال بهره برداری است که عمدتا در شهرستان سواد کوه به صورت متمرکز است.

اشتغال:

بر اساس آمارهای ارائه شده تا کنون بیش از ۳۳هزار شغل در استان مازندران ایجاد شده است ولی متاسفانه ۱۰درصد از جمعیت این استان بیکار هستند که جمعیت آنها بیش از۱۱۰هزار نفر برآورد شده است که بیشتر این افراد از قشرهای تحصیل کرده جامعه هستند.

آموزش:

 دانشگاه های این استان شامل پنج ودو دانشگاه دولتی وعلوم پزشکی و۴۳موسسه غیرانتفاعی و۱۸واحد دانشگاه آزاد و۱۸مرکز دانشگاه پیام نور و۳۰مرکز دانشگاه علمی کاربردی است که درآن بیش از ۲۲۰هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

 مازندران از لحاظ تعداد دانشجو در بین پنج استان اول کشور دیده می شود.

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه