هزینه کشاورزان با اختراع سیم افشان آلومینیومی تا 25 درصد کاهش یافت

کد خبر : 5633
شنبه 10 مهر 1395 - 12:35

مدیر تولید کارخانه کابل باختر کرمانشاه گفت: به علت گران بها و بالا بودن قیمت مس ، یک کشاورز هزینه ای معادل قیمت کل چاه برای خرید پمپ های شناور باید صرف می کرد، اما با جایگزین کردن آلومینیوم به جای مس، علاوه بر بالا بردن کیفیت هزینه کشاورزان را به یک چهارم رساندیم.

سیم یک هادی الکتریسیته است که برای انتقال جریان الکتریکی از محلی به محل دیگر و ارتباط بین دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که به سه دسته سیم مفتولی یا سیم تک لا، سیم نیمه افشان و سیم افشان تقسیم می شود؛ در این میان سیم های افشان از تعداد زیادی رشته های نازک مسی تشکیل شده اند که به سیم نرم معروفند و در سیم کشی ساختمان و ... کاربرد دارند. ولتاژ نامی آن 500/300 ولت است و قابلیت انعطاف این سیم بیشتر از نمونه های مشابه است.

محسن مصطفایی در گفت و گو با خبرنگار سازمان بسیج کارگری کشور بیان کرد: سیم افشان از جنس آلومینیوم  در کارخانه کابل باختر استان کرمانشاه با هدف کاهش هزینه های کشاورزان در به کارگیری پمپ های شناور چاه های عمیق تولید شد.

وی افزود: به علت گران بها و بالا بودن قیمت مس ، یک کشاورز هزینه ای معادل قیمت کل چاه برای خرید پمپ های شناور باید صرف می کرد، اما با جایگزین کردن آلومینیوم به جای مس، علاوه بر بالا بردن کیفیت هزینه را به یک چهارم رساندیم که این امر سبب شد تا کمک بزرگی به کشاورزان در صرفه جویی هزینه هایشان گردد.

مدیر تولید کارخانه کابل باختر کرمانشاه در ادامه بیان کرد: به علت تفاوت در میزان مقاومت مس و آلومینیوم ، سطح مقطع عنصر آلومینیوم را در کارخانه با دستگاه های خاص افزایش دادیم تا جوابگوی مقاومت  مس باشد و سپس با سطح مقاومت بالا سیم افشان آلومینیومی  را تولید کردیم.

مصطفایی درباره فرآیند نازک کردن سطح مقطع آلومینیوم تصریح کرد: سطح مقطع تا اندازه یک تار مو نازک و در هم پیچیده می گردد که با توجه به خاصیت شکنندگی این عنصر تکمیل فرآیند نام برده دشوار است.

وی همچنین اظهار داشت: مهندسین پرتوان ایرانی با تغییر بر دستگاه های اروپایی که سال ها قبل برای تولید مس وارد کشور شده بود و با مهندسی معکوس فرآیند ها و تغییرات لازمه بر آلومینیوم را اعمال کردند.

مدیر فنی کارخانه کابل باختر در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا اختراع به مرز تولید انبوه رسیده است یا خیر ، پاسخ داد: با وجود سفارشات کنونی و توزیع این کابل در برخی استان ها ، امید برآن است که با اطلاع رسانی مناسب از این اختراع در سال اقتصاد مقاومتی هزینه  کشاورزان را به حداقل رسانده و گامی موثر در جهت اقتصاد کشور برداریم.

[[{"fid":"12773","view_mode":"default","type":"media","attributes":{"style":"width: 450px; height: 317px;","class":"media-element file-default"},"link_text":null}]]

ارسال توسط : نااصری ناصری
بازدید
دیدگاه