رعیتی فرد:

شورای عالی کار باید نظر نمایندگان کارگری را هم جلب می‌کرد/ لزوم اصلاح قانون کار

کد خبر : 15007
دوشنبه 8 اردیبهشت 1399 - 11:24

مسؤول بسیج کارگران و کارخانجات کشور با بیان اینکه شورای عالی کار باید نظر نمایندگان کارگران را هم در تعیین حداقل مزد جلب می‌کرد، گفت: درعین حال قانون کار مشکلاتی دارد که امیدواریم نمایندگان دوره جدید مجلس درصدد اصلاح قانون کار برآیند.

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور و به نقل از خبرگزاری فارس، علی‌حسین رعیتی‌فرد مسؤول بسیج کارگران و کارخانجات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه امسال برای تعیین حداقل مزد کارگران نمایندگان کارگران مصوبه را امضاء نکردند، گفت:‌ اعضای شورای عالی کار باید طوری عمل می‌کردند که نظر نمایندگان کارگران هم تأمین می‌شد.

وی افزود: برای تعیین حداقل مزد کارگران، هر سال جلساتی در شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی کارگران، کارفرما و دولت تشکیل می‌شود و بر مبنای ماده 41 قانون کار در مورد حداقل دستمزد کارگران بحث و بررسی می‌شود، مبنای تعیین دستمزد کارگران دو مورد است که یکی میزان تورم اعلامی بانک مرکزی و دیگر سبد معیشت خانوار کارگران که از چند قلم کالای اساسی تشکیل شده و برای میانگین بعد خانوار که 3.3 نفر است، بحث می‌شود.

وی افزود: نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی برای سال گذشته 34.8 درصد بود و هزینه سبد معیشتی خانوار کارگری ماهانه 4 میلیون و 940 هزار تومان تعیین شده است، جلسات متعددی در شورای عالی کار برگزار شد که در نهایت به توافقی رسیدند، در حالی که شورای عالی کار می‌توانست به روش بهتری اداره شود و طوری مدیریت شود که نظر نمایندگان کارگری هم جلب شود و حق و حقوق کارگران لحاظ شود.

* تاکید نمایندگان کارگری روی افزایش حداقل مزد

وی گفت: نمایندگان کارگران روی افزایش حداقل مزد کارگری تأکید داشتند، اما نمایندگان کارفرما و دولت روی افزایش میزان بن کارگری، سنوات و حق مسکن کارگران تأکید داشتند در نهایت حداقل مزد سال جاری 21 درصد رشد کرد و از یک میلیون و 516 هزار تومان به یک میلیون و 835 هزار تومان افزایش یافت.

به گفته رعیتی‌فرد، مصوبه شورای عالی کار برای حداقل دستمزد به امضای نمایندگان کارگران نرسید.

* مشکل قانون کار، سکوت در برابر قراردادهای موقت کارگری

وی در مورد اینکه آیا به نظر شما ماده 41 قانون کار مشکل ندارد، گفت: قانون کار که آخرین ویرایش آن سال 69 مصوب شده دارای مشکلات با مهمترین مشکل قانون کار رابطه بین کارگر و کارفرما و قراردادهای موقت کارگری است که در مورد آن سکوت کرده است و انتظار داریم مجلس آینده روی قانون کار حسابی بررسی کند و اصلاحیه قانون کار و لایحه‌ای که برای آن آماده شده را بررسی و قانون کار را به نفع همه شرکای اجتماعی اصلاح کند.

مسؤول بسیج کارگران و کارخانجات کشور در مورد مهمترین ایراد قانون کار گفت: نکته‌ای که در ماده 41 قانون کار است این است که توان کارفرما در این ماده در نظر گرفته نشده و ما در جلساتی که با کارفرماها داشتیم، آنها گفتند ما آماده بودیم، حقوق امسال کارگران تا زمانی که بیماری کرونا وجود دارد فریز شود و مانند سال قبل ادامه داشته باشد تا شرایط بگذرد و این در 41 سال گذشته سابقه نداشته که حداقل حقوق تعیین نشود. در نتیجه ما پیشنهاد کردیم جلسات شورای عالی کار حتما برگزار شود که البته با تأخیر برگزار شد.

وی در مورد اینکه چرا حداقل مزد کارگران در اسفند ماه تعیین نشد، گفت: جلسات شورای عالی کار دیر آغاز شد، اگر  در اوایل اسفند ماه این جلسات شروع می‌شد تا آخر اسفند به جمع‌بندی می‌رسیدند اما جلسات با تأخیر شروع شد در نتیجه تفاهمی حاصل نشد و در پیشنهاد اولیه کارگران و کارفرمایان تفاوت چشمگیری وجود داشت، زیرا کارگران می‌گفتند میزان تورم سال گذشته مهم نیست، بلکه تورم انتظاری سال 99 را باید مدنظر قرار دهیم و این مسأله باید در قانون کار دیده شود. الان کارگران و کارفرمایان می‌گویند که شکافی بین نرخ تورم و دستمزد کارگران وجود دارد و اگر به رفع شکاف دستمزد کمک نکنیم، هر سال مشکلات بیشتر می‌شوند.

وی در مورد ایراد قانون کار گفت: قراردادهایی موقت کارگری مهمترین ایراد در قانون کار است که همیشه کارگران با آن مشکل دارند زیرا برخی کارفرمایان قرارداد سه ماهه و موقت با کارگری می‌بندند در نتیجه کارگر امنیت شغلی ندارد و همیشه دغدغه کارگران امنیت شغلی آنها است و این بحث امنیت از حداقل حقوق هم مهمتر است چون کارگران با کم و کاست حقوق می‌سازند اما اگر تعدیل شوند چگونه مشکلات خود را حل کنند.

وی این را هم اضافه کرد: کارگران بیشتر دغدغه تبعیض بین حقوق کارگران و کارمندان دولت وجود دارد حقوق کارگر در چالش بین کارگران و کارفرمایان تعیین می‌شود در حالی که حقوق کارمندان دولت یک رقم ثابت است که دولت آن را تعیین می‌کند و اشکالی که در حقوق کارگران وجود دارد این است که یک عدد به عنوان حداقل مزد برای کل کارگران کشور تعیین می‌شود در حالی که هزینه یک کارگر در تهران با یک کارگر مشابه در مناطق کم برخوردار بسیار متفاوت است اما حداقل حقوق آنها یکسان است.

* لزوم تعیین مزد منطقه‌ای

مسؤول بسیج کارگران و کارخانجات کشور گفت: ‌اگر دولت به صورت آزمایشی مزد منطقه‌ای را اجرا کند و نمایندگان کارگران و کارفرمایان اجازه داشته باشند که یکسال در تهران توافق کنند و به سمت مزد منطقه‌ای حرکت کنند، به نظرم به عدالت نزدیک‌تر خواهیم شد و دغدغه کارگران کمتر می‌شود.

رعیتی‌فرد در مورد اینکه برخی نمایندگان کارگری با مزد منطقه‌ای شدیداً‌ مخالفت می‌کنند و آن را بهانه‌ای برای استثمار کارگران از سوی  برخی کارفرمایان می‌دانند، گفت: من با نمایندگان کارگران در شورای عالی کار صحبت کرده‌ام که برخی از آنها موافق مزد منطقه‌ای بودند و حتی صحبت کردیم که امسال اجازه دهند یک عضو  کارگری شورای عالی کار که نماینده کارگران تهران است و یک عضو نماینده کارفرمایان تهران دور هم جمع شده و حداقل مزد کارگران برای تهران را تعیین کنند، اما در نهایت شورای عالی کار حداقل مزد را برای همه کارگران کشور تعیین کرد.

وی در مورد اینکه مزد منطقه‌ای کارگران اجحاف کارگران خواهد بود گفت: در صورتی که نقیصه قانون کار یعنی قراردادهای موقت حل شود، اجحافی در کار نخواهد بود.

وی در مورد اینکه آیا نمی‌توان حداقل مزد کارگران را با توجه به رشته‌های تولید و اندازه کارگاه‌ها تعیین کرد گفت: ‌دولت برای بهتر شدن فضای کسب  و کار کارگاه‌های زیر 10 نفر شاغل را از یکسری بندهای قانون کار معاف کرده است تا مشکل کارفرماها کمتر شود و در تقسیم‌بندی کارگاه‌های کوچک متوسط 50 تا 100 نفر و کارگاه‌های بزرگ بالای 200 نفر کارگر را تقسیم‌بندی کرده است و قانون برخی کارگاه‌های زیر 10 نفر را از شمول قانون کار معاف کرده است.

رعیتی‌فرد در مورد آمار کارگران کشور گفت:‌در حال حاضر تعداد بیمه شده اصلی تأمین اجتماعی 11.5 میلیون نفر است و از این تعداد 9.3 میلیون کارگر بیمه شده اجباری یعنی با کارفرما هستند و 1.8 میلیون کارگر نیز بیمه خویش‌‌فرما دارند. همچنین 3 میلیون و 560 هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته تأمین اجتماعی در کشور وجود دارد که در مجموع خانواده مرتبط‌شان با تأمین اجتماعی در کشور 43 میلیون نفر هستند.

وی گفت: کارگران روزمزد و کارگران ساختمانی در این آمار لحاظ نمی‌شوند و آنها مشمول قانون کار نیستند، انجمن صنفی کارگران ساختمانی تعداد آنها را 5 تا 6 میلیون نفر برآورد کرده است.

رعیتی‌فرد همچنین در مورد تعداد کارگاه‌های کشور گفت: تعداد کارگاه‌های حاضر در شهرک‌های صنعتی 88 هزار کارگاه در حدود 900 شهرک صنعتی کشور وجود دارند، البته برخی کارخانه‌ها در شهرک صنعتی قرار ندارند .

* آمایش سرزمین به خوبی انجام نشده

مسؤول بسیج کارگران و کارخانجات کشور در مورد اینکه چرا عمده کارخانه‌ها با ظرفیت 30 تا 40 درصد کار می‌کنند، گفت: یکی از اشکالات کشور ما این است که آمایش سرزمین به خوبی انجام نشده صنایع در جایی قرار داده شدند که متناسب نیاز منطقه نیستند در نتیجه همه ظرفیت یک کارخانه فعال نمی‌شود و یک اشکال اساسی این است که آمایش سرزمین وجود ندارد و از طرفی بسیاری از صنایع کشور به روز نشده‌اند و دانش فنی و خطوط تولید آنها ارتقاء پیدا نکرده است. در نتیجه هزینه تولید بالا رفته و نمی‌توانند کالای تولیدی خود را بفروشند و توان رقابت در داخل کشور را ندارند تا چه رسد به اینکه توان رقابت با خارج و صادرات داشته باشند.

* بر شماری مشکلات واحدهای تولیدی

وی این را هم اضافه کرد: مشکل دیگر تحریم‌های ظالمانه است که یک تولیدکنندگان طرح توجیهی می‌آورد تسهیلات می‌گیرد اما به دلیل اینکه نرخ ارز ثابت نیست هزینه تولید به شدت افزایش می‌یابد و خرید تجهیزات بیش از برآورد اولیه هزینه می‌برد، در نتیجه سرمایه‌گذار نمی‌تواند خط تولید راه‌اندازی کند. از مشکلات دیگر تولید کمبود نقدینگی، نوسان نرخ ارز و تحریم به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری نمی‌تواند کل خط تولید را تکمیل کند.

وی گفت: در نتیجه کارخانه‌ها با 30 تا 40درصد خط تولید راه‌اندازی می‌شوند. در نتیجه همیشه خلاء وجود ندارد و نمی‌تواند مشکلات را رفع کند البته در ستاد رفع موانع تولید این مسائل مطرح شده که باید دولت کمک کند و این مشکلات حل شود تا اشتغال هم ایجاد شود. همچنین باید محصول تولیدی به روز باشد و برای کشور مفید باشد.

* کارگران ما سرباز جنگ اقتصادی هستند

وی همچنین با اشاره به روز جهانی کارگر و روز بسیج کارگری و هفته کارگر گفت: کارگران در جهاد مقدس تولید شرکت می‌کنند و اکنون در یک جنگ اقتصادی نابرابر و تحریم ظالمانه به سر می‌برند که با وجود همه مشکلات و تورم و افزایش نرخ ارز به تولید اقدام می‌کنند، سبد معیشت آنها کم شده، اما با یک عزم و  اراده به تولید کشور ادامه می‌دهند. کارگران ما سرباز جنگ اقتصادی هستند نباید اجازه دهیم حتی یک سنگر تولید یعنی یک کارگاه از چرخه اقتصادی خارج شود.

وی افزود: همانطور که در دفاع مقدس کارگران به نیروهای نظامی کمک می‌کردند الان هم کارگران در خط مقدم تولید اقتصاد و جنگ اقتصادی حضور دارند، باید دولت و همه در کنار کارگران باشیم و از اشتغال و تولید آنها حمایت کنیم.

رعیتی‌فرد در مورد آمار کارگران بسیجی گفت: در حال حاضر 400هزار کارگر بسیجی در کارخانجات و شهرک‌های صنعتی و معادن حضور دارند بیشتر کارگران ما در کشور به خاطر شرایط کرونا آسیب دیدند به ویژه کارگرانی که در حوزه خدمات بودند دچار آسیب شدند، دولت نباید اجازه دهد به اشتغال کارگران و تولید لطمه وارد شود.

وی گفت: در روزهای گذشته رزمایش بیولوژیک و ضدعفونی کردن محیط‌های کارگری در شهرک‌های صنعتی کشور انجام شد و در هفته قبل کارخانجات بزرگ و هفته قبل از آن در شهرک صنعتی روی زنجان رزمایش بیولوژیک و ضدعفونی کردن تجهیزات انجام شد وا ین وظیفه بر عهده بسیج کارگری است.کارگران تلاش می‌کنند معیشت مردم تأمین شود و ما با کمک جامعه پزشکی هم کارگران را غربالگری می‌کنیم تا سلامت کارگران حفظ شود و هم اینکه اجازه ابتلای افراد به کرونا را ندهیم.

وی گفت:‌در حوزه درمان هم تلاش می‌کنیم کارگران مجاهدت می‌کنند اگر در کشورهای دیگر مواد بهداشتی مورد مصرف مردم نایاب شدند، اما در کشور ما با وجود تحریم‌ها کمبود مواد بهداشتی وجود نداشت. و کارگران با روحیه بسیجی چرخ تولید را در دو ماه گذشته اداره کردند گر چه این کار بسیار سخت بود.یکی از اقدامات ما در حوزه کرونا این است که تلاش شد با کمک کارفرمایان خط تولید کارخانه‌های مواد شوینده به مواد ضدعفونی‌کننده تغییر پیدا کند، این مواد را در اختیار کادر درمانی و نیازهای بیمارستان برای نظافت عمومی قرار دهیم و آرامشی در جامعه ما از نظر مواد ضدعفونی‌کننده فراهم شد. در نتیجه خطوط تولید کارخانه‌های شوینده افزایش یافت.

وی همچنین از برگزاری شیفت ایثار در کارخانه‌ها خبر داد و گفت:‌در کارخانه‌هایی که تولید با مشکل مواجه شد شیفت ایثار کارگری انجام و هر کارخانه‌‌آی که در حال حاضر تولید می‌کنند واقعا به صورت ایثارگرانه تولید انجام می‌شود که هم می‌خواهیم تولید سرپا بماند و هم کارگران را سرپا نگه داریم در بسیاری از کارخانه‌هایی که مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک تولید می‌شود شیفت ایثار برگزار می‌شود.

به گفته رعیتی فرد، از جمله در کارخانه‌های استان گیلان شیفت ایثار برگزار شد و بسیجی‌ها در بسته‌بندی و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و ارسال آن به دست مردم همکاری کردند در همدان در یک کارخانه شیمیایی با اقدام ایثارگرانه کارگران بسیجی نیاز جامعه به مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک‌های بهداشتی برطرف شد و 200کارخانه که قبلا در زمینه پوشاک یا پارچه فعال بودند خط تولید خود را تغییر داده و به ماسک ضدعفونی تبدیل کردند.

وی همچنین در مورد هفته بسیج کارگری گفت: سازمان بسیج کارگری و  کارخانجات که از اول انقلاب تشکیل شد در دفاع مقدس هم حضور داشت نامگذاری این سازمان در 9 اردیبهشت ماه که تشییع نمادین شهید عبدالحسین برونسی شهید شاخص کارگری انجام شد، هفته بسیج کارگری هم برگزار می‌‌شود  و ما در این هفته اهداف سازمانی را پیگیری می‌کنیم.

مسؤول بسیج کارگران و کارخانجات کشور در مورد نقش کارگران در جهش تولید گفت: در چندین سال قبل که شعار رونق تولید و کالای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد کارگران نقش کلیدی داشتند در جهش تولید هم باید با تلاش کارگران حجم تولید در کشور چندین برابر شود و ظرفیت‌های خالی فعال شود. ما می‌توانیم با تولید داخلی به 15 کشور همسایه و کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا صادر کنیم بازار 600میلیون نفری در اطراف کشور ما وجود دارد که اکثر این کشورها توان کمتری از نظر تولید نسبت به ایران دارند که به راحتی می‌توانیم به این کشورها کالا صادر کنیم از طرفی از ورود کالای قاچاق و مواد ساخته شده به کشور جلوگیری کنیم. همچنین از واردات کالاهایی که نمونه مشابه در داخل تولید می‌شد از کالای ایرانی به صورت مؤثر حمایت کنیم.

وی گفت:‌یکی از کارهای ما در بسیج کارگری در راستای طرح شهید کریمی کمک به رفع موانع تولید است دولت در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات واحدهای تولید را بررسی می‌کند و ما در جلسه‌ای که با وزیر صنعت داشتیم اقدامات بسیج کارگری را عنوان کردیم که وزیر هم دستور داد ما عضو ستاد رفع موانع تولید شویم چون در شهرک‌های صنعتی حضور داریم و از نزدیک با کارگران و کارفرمایان در ارتباط هستیم در این زمینه 280کارخانه مشمول رفع موانع تولید شده‌اند که اکثر آنها با تسهیل‌گری و یا تعامل بین بخش خصوصی و دولتی و یا معرفی برای گرفتن وام‌های بانکی مشکلات‌شان رفع شد.

وی در مورد اینکه مهمترین موانع تولی این واحدها چه بود گفت:‌اولا در زنجیره تولید و تأمین مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد همچنین بسیاری از کارگاه‌ها مشکل نقدینگی و یا بدهی بانک دارند و یا بدهی به شرکت آب و برق و یا گاز وجود دارد که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مطرح می‌شود و با تعامل با این دستگاه‌ها سعی می‌کنیم خط تولید راه‌اندازی شود.

رعیتی‌فرد گفت: به عنوان مثال کارخانه‌ای در شیراز که 8 سال تولید آن متوقف شده بود و 400چرخ صنعتی پوشاک خوابیده بود با پیگیری‌های بسیح کارگری و با عنایتی که قوه قضائیه و رئیس دادگستری استان فارس داشت موانع این تولید رفع شد و 100 نفر کارگر در اسفند ماه مشغول کار شدند و روزانه 500 ماسک بهداشتی تولید می‌کنند و این یکی از مصادیق رفع موانع تولید است.

وی همچنین گفت: بسیاری از کارخانه‌هایی که برای تولید پوشاک بودند خط تولید خود را به تولید ماسک و یا گان و کاور برای پرستاران و کادر درمانی تغییر دادند.

وی همچنین با اشاره به 9 اردیبهشت ماه برای پاسداشت مقام کارگر گفت:‌در یک کارخانه حضور پیدا می‌کنیم و هم از کارگران تشکر می‌‌کنیم و هم کارگران نمونه سراسر کشور تقدیر می‌شوند که امسال 5 کارگر نمونه معرفی و تقدیر می‌شوند.

مسؤول بسیج کارگران و کارخانجات کشور گفت: امسال شهید شاخص کارگری به نام شهید ناصر بختیاری که کارگر کارخانه ماشین‌سازی اراک بود و در جنگ تحمیلی در شمال‌غرب و غرب کشور فرمانده عملیات بود که در دفاع مقدس شهید شد و امسال به عنوان شهید شاخص کارگری معرفی می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه 80 درصد اقتصاد کشور دست دولت است گفت:بزرگ‌ترین کارفرما در کشور دولت و شرکت‌های دولتی است و شاید دولت روی عدد حداقل مزد کارگران حساب کرده است و به خاطر این بوده است که اجازه نداد حداقل حقوق کارگران از 21 درصد بالاتر برود چون تعداد زیادی کارگر در شرکت‌های دولتی مشغول کار هستند.

وی همچنین با بیان اینکه برخی هلدینگ‌های بزرگ مانند گروه توسعه سرمایه‌گذاری وابسته به بانک ملی و یا شستا تشکیل شده است گفت: یک مشکل اصلی این هلدینگ‌ها این است که ما مدیر حرفه‌ای و کلان در کشور کم داریم و افراد توانمند که بتوانند این هلدینگ‌ها را اداره کنند انگشت‌شمار هستند. از طرفی بسیاری از کارخانه‌ها به ثمن بخس (بهای ناچیز) فروخته شد مثلا کارخانه چوکا یا چوب کاغذ مازندران را به مزایده گذاشته بودند که زیرمجموعه هلدینگ  گروه توسعه ملی بود.

به گفته رعیتی فرد: در حالی که مدیرانی در این کارخانه قرار داده شده بودند که اصلا حرفه‌‌‌ای نبودند و هفته‌ای یک روز به آنجا می‌رفتند که حتی در کارخانه و در میان کارگران حاضر نمی‌شدند این مدیران حتی قانون تنفس جنگل را هم نمی‌دانستند و درست است که این قانون وجود دارد اما خوراک اصلی کارخانه چوب و کاغذ مازندران چوب است و باید یک مدیر بتواند مواد اولیه این کارخانه را فراهم کند و در عین حال از جنگل‌ها محافظت شود و این مشکل بسیاری از واحدهای واگذار شده به افراد غیرمتخصص است.

درنتیجه 1700 کارگر در یک کارخانه با مدیر غیرمتخصص بیکار می‌شوند و کارخانه را می‌خواهند به مزایده بگذارند ما در بسیج کارگری یک سلسله اقداماتی انجام دادیم که مزایده لغو شد و مدیرعامل آن کارخانه عوض شد و در حال حاضر کارخانه چوکا مازندران بین 700 تا 800 کارگر دارد و ما می‌خواهیم این کارخانه دوباره به رونق برسد.

انتهای پیام/

 

ارسال توسط : روابط عمومی سا…
بازدید
دیدگاه