انتقادات جدی از مسئولان نفتی و پالایشگاه اصفهان

دلایل تعطیلی پتروشیمی اصفهان از زبان مدیرعامل

کد خبر : 527
چهارشنبه 15 شهریور 1391 - 03:17

مدیرعامل پتروشیمی اصفهان دلایل تعطیلی این شرکت را اعلام کرد و به ابهامات و سؤالات مربوط به عدم بازگشت 170 میلیارد تومان از دبی و دادن 76 میلیارد تومان پول به یک شرکت یک میلیارد تومانی پاسخ داد.

 

به گزارش فارس،در پی اعلام تعطیلی شرکت 30 میلیارد تومانی و بورسی پتروشیمی اصفهان از 4 تیرماه به این سو و بروز ابهامات و سؤالاتی از سوی کارشناسان و مسئولان، محمد ابراهیم یاوری مدیرعامل این شرکت در تماس خبرنگار فارس ضمن بیان دلایل اصلی تعطیلی این کارخانه، انتقادات جدی را متوجه مسئولان نفتی و پالایشگاه اصفهان کرد و به سؤالات و ابهامات موجود پاسخ داد.

این درحالی است که پیگیری‌ها از رئیس هیئت مدیره این شرکت یعنی بهروز ریختگران اصفهانی ادامه دارد که در صورت امکان ارتباط با وی مواضع و نقطه‌نظرات این مقام مسئول هم منعکس خواهد شد.

گفت وگوی فارس با مدیرعامل پتروشیمی اصفهان در ادامه می خوانید:

*70 روز بعد از تعطیلی شرکت صبر کردیم

فارس:از قرار معلوم تعطیلی پتروشیمی اصفهان ناشی از بدهی 230 میلیارد تومانی به پالایشگاه اصفهان بوده که همراه با ابهاماتی در مورد عدم بازگشت 170 میلیارد تومان از امارات به ایران است. در این رابطه چه توضیحی دارید؟

یاوری: تعطیلی پتروشیمی اصفهان مربوط به این مسائل نبوده و ناشی از مواردی است که به روشنی پاسخ خواهم داد.

تعطیلی این شرکت درحالی بیش از 70 روز بوده که طی این مدت صبر کردیم تا جو سیاسی کشور متشنج نشود اما آقایان که ترسیده بودند فردا خفتشان کنند، به عنوان مدافع وارد صحنه شدند که برخی را درست می گویند بوده اما همه اش را نه.

20 سال است که بحث خوراک و طلب و بدهی مطرح است .چون در دو واحد و سیستمی که کاملا"به هم وابسته اند ، موضوع طلب کاری و بدهی کاری عادی ترین موضوع در ایران است. همه واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی چنین مسائلی را دارند. همه شان هم سود ده هستند که صورت‌های مالی شرکت‌ها که دست پالایشگاه نیست و در اختیار بورس است ، گویای آن است.

حال اینکه آقایان بعد از 20 سال می‌گویند ما بدهکاریم ناشی از مسائل دیگری است. 5 سال پیش هم که یزدان‌جو (رئیس سازمان تأمین اجتماعی و عضو هیئت مدیره کنونی پالایشگاه اصفهان) رئیس هیئت مدیره پتروشیمی اصفهان بود دراین رابطه با پالایشگاه اصفهان دعوا داشته ؛سه سال پیش هم آقای ریخته گران (رئیس هئیت مدیره کنونی پتروشیمی اصفهان) دعواداشته. این موضوع مال الان نیست. فقط فرقش این است که آقای یزدانجو قبلا" رئیس هیئت مدیره پتروشیمی اصفهان بوده اما الان در پالایشگاه اصفهان است.

پس چرا در 5 و 3 سال گذشته که چنین دعوایی بوده، در هیچ مقطعی خوراک دریافتی را قطع نکردند؟مگر یک طرف تعهد می کند که بدهی ها را بدهد؟ مگر دولت و سازمان خصوصی‌سازی تعهداتی در قبال شرایط موجود و خوراک و قیمت‌ها ندارند؟ مگر دولت در قانون هدفمند سازی یارانه ها 20 سال خوراک پتروشیمی ها را تعهد نکرده ؟

فارس: اما پتروشیمی اصفهان بدهکار است و آنرا تسویه نکرده؟

یاوری: باشد. شما جواب سئوال مرا بدهید. ما 5 سال پیش هم بدهکار بودیم؛ 10 سال پیش هم بدهکار بودیم. این بدهی ها همیشه بوده و ما داشتیم پرداخت می کردیم. واقعیت این است که وقتی آقای ریخته گران این شرکت را خریداری کرد دو اتفاق جدی رخ داده که منجر به افزایش بدهی ها شده است.

اول اینکه آقایان پالایشگاه اصفهان 20 سال در قالب یک بسته خوراکی را به ما می دادند که 55 درصد از محصول محصول رافینت را که نهاده واسطه تولید بنزین به شمار می‌رود را به پالایشگاه می دادیم و 45 درصد دیگر محصول ما می شد اما آقایان گفتند محصول رافینت را نمی خواهند. چون دولت دیگر یارانه ای را برای تولید بنزین به پالایشگاه نمی داده . برای همین ما با حجم عظیمی کالای برگشتی مواجه شدیم که هم باید پولش را می دادیم و هم اینکه نمی دانستیم با آن چکار کنیم. چون 20 سال همین رویه بود و ما هم برنامه ایی نداشتیم.

*دلیل اصلی بدهی سال گذشته / پالایشگاه اصفهان دبه می کند نه ما

ما 13 روز فعالیت‌های شرکت را خواباندیم چون مخازنمان پر از محصول رافینت بود. برای همین مجبور شدیم برای خالی کردن مخازن با زیان به برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کنیم. حال که دیدند محصولات ما در دو بازار عراق و افغانستان به فروش می رود آن هم با فقط قیمت تمام شده ، چنین مسائلی را مطرح می کنند. برای همین 55 درصد بدهی مضاعف ما در سال 90 مربوط به دبه کردن پالایشگاه است نه ما.

خب معلوم است وقتی به جای 45 درصد ، 100 درصد برای ما صورت حساب می فرستند بدهی ها هم تصاعدی بالا می رود. من هم که بازاری برای آن نداشتم و نمی دانستم با آن چکار کنم و بعد از سه ماه بازاریابی قادر به فروش شدم ، چطور باید بدهی ها را می دادم؟مگر من بانکم؟ کسی این مسائل را به شما نمی گویند که چه بلایی سر ما آمد.

از طرف دیگر آقایان هرگز طی 18 ماه گذشته تعهد دادن 9 هزار و 700 بشکه در روز از سوی پالایشگاه  که در زمان واگذاری قبول کرده بودند را عملی نکرده و فقط 65 درصد خوراک را به طور متوسط دریافت کرده‌ایم. در حالی که نقطه سر به سر فعالیت ها دریافت 8 هزار و 800 بشکه در روز است.خب معلوم است که نمی توانم بدهی ها را پرداخت کنم.

با همه این مسائل و حرف و حدیث با سه معاون وزیر جلساتی گذاشته و تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که قرار بود طی آن در برابر دریافت 9 هزار و 700 بشکه در روز طی 6 ماه بدهی را بدهیم. آقایان گفتند ما باید مبالغ را به صورت روزانه بدهیم که ما هم قبول کردیم. قرار بود در برابر آن قیمت خوراک بر مبنای 95 درصد فوب خلیج فارس باشد اما بعد از 35 روز که ما با تأخیر حداکثر 2 روزه پول را می‌دادیم، آقایان قراردادی را برای ما فرستادند که طبق آن قیمت خوراک دریافتی بر مبنای قیمت نفتای خلیج فارس به اضافه 230 دلار تعیین شده بود. در حالیکه طبق قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها قرار بود قیمت‌ها واقعی و جهانی شود . آیا این سوء استفاده از شرایط انحصار نیست؟ بخدا هست.

رفتیم و شکایت کردیم . گفتند بدهی تان را بدهید در حالی که ما طی 35 روز حدود 30 میلیارد تومان از بدهی را داده بودیم.ضمن اینکه هر روز پول خوراک دریافتی را هم داده ایم. حال با چنین قراردادی شرکت پتروشیمی اصفهان سر 6 ماه ورشکست خواهد شد. برای همین ما قرارداد را امضا نکردیم و آنها هم خوراک را قطع کردند.چون توجیهی ندارند می گویند ما بدهکاریم.

فارس: آیا بهتر نبود که به منظور نشان دادن حسن نیت پتروشیمی اصفهان و سهامدار عمده بخش عمده‌ای از بدهی 30 میلیارد تومانی به پالایشگاه اصفهان پرداخت می‌شد.

یاوری: در این صورت آیا تضمینی هم بود که قیمت خوراک را بر همان مبنای قبلی 95 درصد فوب خلیج فارس بگیریم و دولت به تعهدات 20 و 10 ساله خود عمل کند؟

مشکل اصلی بوجود آمده ناشی از این است که ما سود شرکت پتروشیمی اصفهان را بعد از حضور بخش خصوصی 9 برابر کردیم که نشان دهنده قوی‌تر بودن و شفاف‌تر شدن شرکت در برابر شرکت‌های دولتی است. درحالی که چنین رویه‌ای در سایر شرکت‌های دولتی وجود ندارد.آیا اگر مثل دیگران محصولات خودمان را با 20 درصد بیشتر به زیرمجموعه‌های خودمان فروخته و به جای سود 50 و 60 تومانی هر سهم، 100 تومان سود محقق کنیم همه برای ما هورا نمی کشیدند؟ اما از قرار معلوم ما گناه کرده‌ایم که به دلیل مازاد تولید و عدم امکان ارائه محصولات به پالایشگاه اصفهان اقدام به صادرات آن به کشورهای دیگر کرده‌ایم.

*ریخته گران که برای 100 میلیارد تومان فرار نمی کند

فارس: اما با این همه برخی مسئولان و کارشناسان نسبت به مدیریت آقای ریخته‌گران ابهامات و شبهاتی را مطرح می‌کنند.

یاوری:درحالی ما در برابر توقف نماد شرکت توسط بورس مشکلی نداریم که آقای ریخته‌گران حدود 2 هزار میلیارد تومان فقط در استان اصفهان سرمایه‌گذاری کرده و 70 درصد پتروشیمی بیستون را خریداری کرده و در حال احداث 2 نیروگاه بزرگ با چینی‌ها است. بنابراین دلیلی ندارد که وی به خاطر 100 میلیارد تومان فرار کند و حق سهامداران را ندهد. ایشان کاسب و بیزینس‌من بوده و حتی در برابر نماینده صندوق بازنشستگی نفت مبنی بر توزیع 100 درصد سود سالانه با این درخواست موافقت کرده اما بعد نماینده آن مجموعه اعلام کرد ما چنین درخواستی نداشت. ما هم گفتیم اشکالی ندارد.

*چرا پول ها از دبی نمی آید؟

فارس: چرا وجوه حاصل از صادرات محصولات از دبی که حدود 170 میلیارد تومان است به کشور بازگردانده نمی‌شود؟

یاوری: شما بگویید اگر ما این پول را برگردانیم و بدهی را بدهیم آیا پالایشگاه اصفهان خوراکمان را وصل می‌کند؟ اگر چنین اتفاقی نیفتاد چه باید کرد؟

فارس: یعنی به نوعی در این میان بحث گروکشی مطرح است؟

یاوری: خیر.آنها گرو کشی کرده اند و قرار داد تازه ای را با 230 دلار اضافه برای هر تن برای ما فرستاده اند. بالاخره یک جای قانون حکم خواهد کرد. همانطور که گفتم دو مشکل اساسی که آقایان مطرح می‌کنند ناشی از این است که نمی‌خواهند سود هر سهم ما به 600 تومان افزایش یابد. از طرف دیگر می‌خواهند ما قرارداد 230 دلاری برای هر تن دریافت خوراک را دریافت کنیم که در آن صورت ورشکست خواهیم شد.

آقایان می‌گویند پالایشگاه اصفهان خصوصی است اما چند معاون وزیر بر روی آن نظر داشته و دنبال آنند که مدرکی بدست آورده و به مجلس بدهند که تصویب شود تا در آن صورت پتروشیمی‌ها بدبخت خواهند شد . از طرف دیگر آنها دنبال این نیستند که سود هر سهم ما به 600 تومان برسد. چون در آن صورت پرونده همه شان رو می شود که خودشان دارند کاسبی می کنند.

*جلسه ای بی نتیجه با مدیرعامل پالایشگاه اصفهان برای نشان دادن حسن نیت

ما مشکلی برای دادن بدهی 170 میلیارد تومان نداریم و برای نشان دادن حسن نیت خود دیروز با مدیرعامل پالایشگاه اصفهان (لطفعلی چاووشی) جلسه‌ای داشتیم و اعلام کردیم حاضریم 50 میلیارد تومان از بدهی‌ها را نقدا" پرداخت کرده و باقی را 6 ماهه چک بدهیم اما گفتند باید 170 میلیارد تومان نقد بدهیم. ما هم گفتیم شما خوراک منهای 5 درصد فوب خلیج فارس بدهید تا هم همه بدهی را بدهیم.اما آنها گفتند هیئت مدیره قبول نمی کند.

آقایانی مانند ضیغمی (معاون وزیر نفت) می‌گویند کمر پالایشگاه اصفهان شکسته اما شما بگویید شرکتی که حدود هزار میلیارد تومان دارایی نقدی دارد آیا کمرش می‌شکند؟در این رابطه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی (بیات) به آقای وزیر نفت گفته که ضیغمی به پتروشیمی بروزیه دستور داده به جای تولید محصولات پتروشیمی، پلات فرم پالایشگاهی که اسما" خصوصی اما در اصل خصولتی است را تولید کند که در آن صورت ضرر زیادی خواهد کرد.مدیرعامل ملی صنایع پتروشیمی هم به وزیر گفته چنین دستوری دولتی بوده و قاعدتا باید با پالایشگاه‌های دولتی چنین قراردادی امضا شود چرا که گردش مالی مشخص است.

پس آقای ضیغمی اشتباه کرده که گفته آقای وزیر دستور قطع خوراک به پتروشیمی اصفهان را داده است. وی با نامه کتبی باعث شده به دلیل امضا نکردن آن قرارداد خوراک دریافتی‌مان قطع شود. درحالی روح آقای وزیر مطلع نبود.

*آقای وزیر در جریان قطع خوراک پتروشیمی اصفهان نبود

فارس: یعنی به گفته شما وزیر نفت اصلا" در جریان قطع شدن خوراک پتروشیمی اصفهان نبود؟

یاوری: خیر. بعد از اینکه چنین مسائلی پیش آمد و همه به بدهی ما گیر دادند ایشان متوجه شدند. طبق آخرین جلسه‌ای که با ایشان داشتیم قرار شده بود به مانند سایر شرکت‌ها 70 درصد نفتا و 30 درصد قیمت 95 درصدی فوب خلیج فارس دریافت کنیم اما آقایان زیر بار نرفتند. این توافق قرار بود تا آخر دو هفته پیش ابلاغ شود ولی چنین اتفاقی رخ نداد. چون آقایان لابی می کنند.

در این رابطه آقای یزدان‌جو به ما اعلام کرد کلاهبردار هستید ما هم گفتیم بله اما دو سال قبلش شما کلاه گذاشته بودید. پس واقعیت این است که ما گرفتار لابی نامردی و در کمال بی‌انصافی قرار گرفته‌ایم. ما هم سعی خودمان را می کنیم.چون ما سهامدار عمده هستیم و حتما" به ضرر خودمان عمل نخواهیم کرد.

*دریافت طلب 76 میلیارد تومانی تا آخر شهریور ماه

فارس: موضوع دادن 76 میلیارد تومان به شرکت برج سازان اسپادانا چیست؟

یاوری : من در آن موقع مدیر عامل پتروشیمی اصفهان نبودم اما قرار است تا آخر شهریور ماه جاری این طلب شرکت تصفیه شود. ما این موضوع را هم به مسئولان سازمان بورس اعلام کرده ایم.

 

اخبار مرتبط

- پتروشیمی اصفهان از 4 تیر تعطیل شده بود/ نامه کارکنان شرکت به وزیر نفت

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه