نویسنده کتاب "جهاد اقتصادی و بسترهای تحقق آن" گفت:

تعبیر غلط اقتصاد مقاومتی به اقتصاد جنگی/ لزوم خودکفایی در تولید 25 کالای اساسی

کد خبر : 512
جمعه 20 مرداد 1391 - 16:54

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از برخورد شعاری با اقتصاد مقاومتی و تعبیر غلط از آن به اقتصاد جنگی گفت: خودکفایی کشور در تولید 25 کالای اساسی باید در دستور کار فوری دولت قرار گیرد

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور احسن الله رادمهر با اشاره به اهمیت تفسیر صحیح اقتصاد مقاومتی، گفت : مقام معظم رهبری در دیداری که مسئولان نظام با ایشان داشتند، نکات بسیار ارزشمندی بیان کردند و برای مشکلات کنونی کشور نیز راهکارهای خوبی پیش روی مسئولان قرار دادند.

وی افزود: از جمله راهکارهای ارائه شده مقام معظم رهبری، توصیه‌های بسیار مهم در حوزه مدیریت اقتصادی کشور بود، اما متأسفانه پس از طرح هوشمندانه راهبرد اقتصاد مقاومتی از سوی ایشان، این روزها این راهبرد به شعاری تبدیل شده که حتی برخی مسئولان هم به اشتباه آن را با "اقتصاد جنگی"  و غیره اشتباه گرفته و در اظهار نظرهای خود آن را به کار می گیرند.

رادمهر افزود: در فضای فعلی که مقام معظم رهبری ، این جهت دهی اقتصادی را انجام داده‌اند، شاهدیم که افراد به جای شناسایی الزامات و راهکارهای واقعی موفقیت در این فضا و کمک به یکدیگر برای تبیین و عملیاتی کردن آن، هر کدام از ظن خود و حتی بدون روخوانی سخنان رهبری نظام، صرفاً به اصطلاح حمایت قاطع می‌کنند و یا اینکه بدتر از آن، یک محتوای من در آوردی و یا وارداتی را در قالبی با نام مشابه آن تعبیر می ریزند. آفت راهبردهای استراتژیک شعار زدگی و برخورد سطحی با آن است که در صورت تداوم این اظهار نظرهای غیرکارشناسی از اهداف مهم این فراخوان مقام معظم رهبری دور خواهیم شد.

نویسنده کتاب " جهاد اقتصادی و بسترهای تحقق آن" گفت : متاسفانه در دو دهه گذشته قالب اقتصاددانان در کشورما به دنبال اجرای الگوهای اقتصاد سرمایه‌داری و "اقتصاد شرکتی" بودند و هنوز هم برای اقتصاد کشور نسخه می‌پیچند و در صورت تداوم اظهار نظرهای غیرکارشناسی برخی در دولت و مجلس پیرامون جهاد اقتصادی این راهبرد مهم بیش از آنکه در عمل تأثیر مثبت داشته باشد،‏ به غبار آلوده شدن و جنگی شدن فضای اقتصادی می انجامد.

رادمهر با تأکید بر اهمیت تفاوت اقتصاد مقاومتی با راهبردهای دیگر در حوزه اقتصاد ، ادامه داد : به عنوان یک معلم اقتصاد معتقدم ؛ اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، بلکه واقعیتی ناظر به ملاحظات داخلی و خارجی ماست و لذا این اقتصاد به معنای انزوای اقتصادی و بستن درهای کشور به روی دنیا و "اقتصاد بسته" نیست، بلکه مقدمه تبادلات اقتصادی در این راهبرد "استقلال اقتصادی" است.

این کارشناس اقتصادی با تقسیم فشارها به دو دسته داخلی و خارجی گفت : در راس فشار خارجی تحریم اقتصادی و در بخش داخلی نیز فشار همه عواملی که زمینه و بستر مناسب را برای تحقق اهداف سیاستهای فشار خارجی‌ها فراهم می‌کنند، وجود دارند.

وی افزود : فشار داخلی نیز دو بخش دارد. یکی از این بخش‌ها ناآگاهی ما اقتصاددانان است که نوعاً در مسیری سیاستگذاری می‌کنیم که خاص جریان مثلث اقتصاد تهاجمی غرب علیه اقتصاد ماست. عامل دوم به بخشی از فعالان اقتصادی باز می‌گردد، چنانکه از دید من همه کسانی که در مسیر واردات کالاهای مصرفی سرمایه‌گذاری کرده و فعالند و همه کسبه و کسانی که در توزیع این کالاها فعالیت می‌کنند، همان نیروهایی هستند که به اقتصاد ملی ضربات جبران ناپذیری وارد می‌کنند.

نویسنده کتاب " جهاد اقتصادی و بسترهای تحقق آن" با اشاره به تشدید تحریم‌های غرب علیه کشورمان در ماههای اخیر گفت:  در واقع اقتصاد مقاومتی یک استراتژی است که می تواند در یک برهه مشخص ضمن تحقق استقلال اقتصادی، کشور را در عرصه اقتصادی به جایگاهی برساند که تحریم و محاصره اقتصادی در آن تاثیرگذار نباشد و لذا بهترین راه مقابله با فشارها و تحریم های خارجی اقتصادی اجرای اقتصاد مقاومتی است.

رادمهر در ادامه با اشاره به مولفه ها و ارکان اقتصاد مقاومتی اظهار داشت : مؤلفه های اقتصاد مقاومتی نظیر مدیریت مصرف، اجتناب از خام فروشی نفت، خصوصی سازی اقتصادی، اتکا بر شرکت های دانش بنیان در تولید ثروت و غیره ؛ بیش از آنکه اقداماتی پدافندی و ستادی باشد، یک استراتژی بلند مدت به منظور اولویت بندی سیاست گذاری ها در عرصه اقتصاد به منظور پیشرفت کشور است و اقتصاد ایران با در اختیار داشتن سرمایه های عظیم طبیعی، ساختاری، انسانی و فکری در سه دهه گذشته همواره از فقدان یک استراتژی منسجم به منظور مدیریت این منابع بی بهره بوده است.

وی افزود : متولیان امر چگونه نمی‌توانند از پس مدیریت تولید، توزیع و مصرف یک کالای مصرفی ساده نظیر مرغ برآیند؟ یا مثلا چرا با در اختیار داشتن ظرفیت خدادادی گسترده در حوزه کشاورزی، هنوز کشور ما در موضوع نهاده‌های طیور به واردات از خارج نیازمند است؟ مگر کشاورزان ما نمی توانند سویا و یا ذرت نیاز داخلی را کشت کنند؟!

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ریشه خصومت دشمنان در سالهای پس از پیروزی انقلاب و سه دهه تحریم اقتصادی کشورمان گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با کارگزاران نظام تاکید داشتند، ملت ایران از این برهه نیز با سربلندی عبور خواهند کرد، اما به راستی این سئوال اساسی مطرح است که چرا دستگاههای ذیربط در خصوص خودکفایی در 25 قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم تاکنون تمهید جدی نیاندیشیده‌اند، تا دشمنان و سودجویان خارجی و داخلی هرچند وقت یکبار در حرکت های هماهنگ فضای اقتصادی جامعه را ملتهب نکنند؟!

رادمهر در ادامه با اشاره به اهمیت نامگذاری سال 91 به عنوان "تولیدملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" افزود : جای تأسف بسیار است که ما به عنوان کشوری اسلامی که بزرگترین مصرف کننده چادر به عنوان حجاب برتر هستیم، باید پارچه آن را از کشورهای غیر اسلامی ژاپن و کره وارد کنیم و با رانت سرشار برخی در این رابطه یک کارخانه تولید کننده پارچه چادر مشکی در کشور ما نباشد!

وی افزود : بنابراین اقتصاد مقاومتی یک استراتژی بلند مدت به منظور رفع ریشه های اساسی این مشکلات است که در صورت تحقق اهداف آن حتی به طور آفندی می تواند دشمن را منفعل کرده و تحریم ها را خنثی کند.

نویسنده کتاب " جهاد اقتصادی و بسترهای تحقق آن" تأکید کرد : بنابراین استقلال اقتصادی ما نیازمند یک استراتژی است و اقتصاد مقاومتی می تواند آن استراتژی باشد که مقام معظم رهبری بسیار بجا و به موقع آن را تببین کردند.

رادمهر در ادامه با اشاره به مقدمات استراتژی اقتصاد مقاومتی گفت : پیش زمینه های اقتصاد مقاومتی "مدیریت مصرف" ، "مردمی کردن اقتصاد با اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی" و "توانمند سازی بخش خصوصی " است که باید مدنظر مجلس و دولت باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان اظهار داشت : نقطه شروع اقتصاد مقاومتی و پاشنه آشیل آن حوزه مصرف است، چراکه مصرف است که تولید ملی را جهت می‌دهد و این هر دو در کنار هم جهت سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کنند و بی‌دلیل نیست که مقام معظم رهبری پیش از نامگذاری سالی به نام تولیدملی سالی را به نام اصلاح الگوی مصرف نامگذاری کردند و بدون شک در اصلاح الگوی مصرف مهمترین کار اصلاح فرهنگ اقتصادی است.

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه